Het is uitgesloten dat de metro in Thessaloniki in 2020 gaat rijden. Dat zegt Ellaktor, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de bouw van het nieuwe ondergrondse spoorwegsysteem, in een brief.
Volgens Ellaktor is het onmogelijk te voorspellen wanneer de metro dan wel zal gaan rijden, omdat een realistisch tijdschema ontbreekt. Het bedrijf spreekt daarmee openlijk de bewering tegen van exploitant Attiko Metro, die zei dat het veelvuldig vertraagde project nu zijn laatste fase nadert en dat de hoofdlijn in 2020 wordt geopend.
“Uw verklaringen aan de pers dat het project zal worden voltooid en de hoofdlijn in 2020 gaat rijden zijn ongegrond”, schreef Ellaktor op 9 augustus in een brief aan Attiko Metro. “U weet dit omdat u door de concessiehouder al lang geleden bent geïnformeerd dat dit technisch onmogelijk is.”
De aanleg van de metrolijn heeft met regelmaat vertraging opgelopen, mede door de financiële en economische crisis in Griekenland. De voornaamste reden voor het oponthoud is de vondst van honderdduizenden archeologische schatten tijdens graafwerkzaamheden.
De aanleg van de metro van Thessaloniki begon in 2006 en zou oorspronkelijk in 2016 worden voltooid. De geschatte kosten voor de hoofdlijn van het project, dat voor 75 procent wordt gefinancierd door de Europese Unie, zijn ongeveer 1,1 miljard euro.
[…] ‘Metro Thessaloniki is niet klaar in 2020’ […]
[…] in 2006 en had oorspronkelijk in 2016 voltooid moeten zijn, maar het project werd geplaagd door grote vertragingen. Die werden onder andere veroorzaakt door de financiële en economische crisis in Griekenland. Maar […]