
Het is nog steeds niet klaar, maar toch stonden de mensen in de rij om een kijkje te nemen in het metrostation Papafi in Thessaloniki. Ook het station en controlecentrum in Pylaia opende even de deuren voor het publiek.
Het metrostation in Papafi is ontworpen door de architect Maria Maggiorou. Het heeft – net als de andere stations – een centraal perron met deuren die alleen opengaan als de metro arriveert. De metro’s zijn supermodern: ze rijden zonder bestuurder en gebruiken een modern draadloos signaleringssysteem om te communiceren met het controlecentrum.
Het metrostation in Pylaia bestaat uit twee hoofdgebouwencomplexen die zijn ontworpen door Polyxeni Antoniou. Hierin bevinden zich de onderhoudsfaciliteiten en de remise van de metro’s en het operationele controlecentrum. Zo’n 2000 mensen meldden zich aan voor het open huis in de twee stations.
Volgens Transsportminister Kostas A. Karamanlis bevindt het project zich in de ‘laatste fase’. De regering heeft aangekondigd dat eind 2023 het hoofdtraject in gebruik zal zijn genomen. Het plan om een metroverbinding aan te leggen in Thessaloniki werd al in de jaren negentig bedacht.
Geplaagd door grote vertragingen
De aanleg van de metro van Thessaloniki begon uiteindelijk in 2006 en had oorspronkelijk in 2016 voltooid moeten zijn, maar het project werd geplaagd door grote vertragingen. Die werden onder andere veroorzaakt door de financiële en economische crisis in Griekenland. Maar de voornaamste reden voor het oponthoud is de vondst van honderdduizenden archeologische schatten tijdens graafwerkzaamheden.
Een selectie van de archeologische schatten, die tijdens de graafwerkzaamheden werden ontdekt, is te zien in het Archeologisch Museum van Thessaloniki. In de metrostations Agia Sofia en Venizelou, waar de meeste vondsten werden gedaan, zullen permanente tentoonstellingen komen.
[…] Metrostations Thessaloniki houden open huis […]