Topadvocaat verdacht van zwaar huiselijk geweld

De bekende strafrechtadvocaat Apostolos Lytras is gearresteerd voor de brute mishandeling van zijn vrouw. De 52-jarige topadvocaat moest gisteren voorkomen, maar werd op vrije voeten gesteld in afwachting van de rechtszaak.

De 37-jarige Sofia Polyzogopoulou, zelf ook advocaat, meldde zich twee dagen geleden in een privéziekenhuis met breuken en ernstige verwondingen aan het gezicht, hoofd en armen.

Aanvankelijk beweerde ze dat ze van de trap was gevallen, maar de arts concludeerde dat haar verwondingen eerder op fysieke mishandeling duidden dan op een val. Polyzogopoulou gaf direct toe dat ze door haar echtgenoot was mishandeld.

Boos om smsjes

De vrouw had een gezwollen gezicht, een hersenschudding, gebroken neus en een vinger, andere breuken en een gescheurde tong. “Ik heb aan de dokter verteld dat mijn man me heeft geslagen en dat ik bang voor hem ben”, zei ze tegen Ethnos.

Het rapport van de arts leidde tot de arrestatie van Lytras, die de mishandeling toegaf. Ondanks zijn bekentenis probeerde hij zijn daden wel te rechtvaardigen door het slachtoffer de schuld te geven. Hij zei dat hij boos werd vanwege de smsjes die zijn vrouw ontving toen ze uit eten waren. Die berichten bleken afkomstig van Polyzogopoulou’s zus die op hun dochter paste en filmpjes van het kind stuurde.

‘Excuses aan mijn vrouw’

In een eerste verklaring aan de pers zei Lytras dat hij hulp zou zoeken en maakte hij ‘excuses aan de vrouw van wie ik zoveel houd en aan mijn drie dochters’. Hij zei ook geen verklaring te hebben voor zijn gedrag: “Ik ben in mijn leven nog nooit gewelddadig geweest.” Zijn vrouw bevestigde dat: “In oktober heb ik hem om een echtscheiding gevraagd, maar hij was niet gewelddadig, ook al had hij een moeilijk karakter.”

Volgens Griekse media werd Lytras door zijn eerste vrouw beschuldigd van verbaal huiselijk geweld en is hij daarvoor in 2017 veroordeeld. Vorige maand sprak Lytras nog op een congres van de jongerenafdeling van regeringspartij Nea Dimokratia, waar hij het over huiselijk geweld had.

Het Hooggerechtshof is het oneens met de beslissing om Lystras voorwaardelijk vrij te laten en wil een onderzoek naar de beweegredenen van de rechtbank.

Update 20/06: Lytras is gearresteerd – nadat hij zichzelf had aangegeven – en naar de Korydallos-gevangenis overgebracht, omdat hij het deze week opgelegde contactverbod meermalen had overtreden.

De topadvocaat was eerder deze week op vrije voeten gesteld, maar moest zich wel aan enkele voorwaarden houden. Zo moest hij vertrekken uit het huis waar hij woonde met zijn vrouw. Ook kreeg hij een straat- en contactverbod en moest hij deelnemen aan een programma voor daders van huiselijk geweld.

3 Responses to Topadvocaat verdacht van zwaar huiselijk geweld

  1. […] Topadvocaat verdacht van zwaar huiselijk geweld […]

  2. […] Topadvocaat verdacht van zwaar huiselijk geweld […]

  3. Dorien Herders schreef:

    Wat een laffe daad van deze echtgenoot !

    Ik zou als ik haar was onmiddellijk een scheiding

    aanvragen, want deze man zal zo nodig weer

    hetzelfde met haar doen als hij zijn zelfbeheersing

    verliest !!!!!!!!!!!

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.