Olympiakos-eigenaar neemt krantenuitgever over

31 mei 2017

Evangelos Marinakis, de Griekse reder en eigenaar van Olympiakos Piraeus, heeft de historische  Lambrakis Press Group (DOL) overgenomen. Zijn mediagroep Alter Ego zou met 23 miljoen euro het hoogste bod hebben gedaan op het bedrijf.

Door de overname is Marinakis nu eigenaar van de kranten Ta Nea en To Vima, radiozender Vima FM en alle websites van de Lambrakis Press Group. Ook kreeg hij een belang in de IRIS drukkerij (50 procent),  het distributienetwerk Argos (41,22 procent) en de private tv-zender MEGA TV (22,11 procent). Wat er met de werknemers van de Lambrakis Press Group gaat gebeuren, is nog niet bekend.

De Lambrakis Press Group gaat gebukt onder grote schulden en begin dit jaar liet de uitgever weten dat weten dat de publicatie van Ta Nea en To Vima werd gestaakt. Een maand later verschenen ze weer nadat de rechter bepaalde dat de bank de rekeningen van de uitgever niet mocht blokkeren. In december 2016 gingen journalisten en andere werknemers van de DOL-publicaties in staking omdat ze al sinds augustus geen salaris hadden ontvangen.

Twee weken geleden kocht Marinakis de Engelse tweedeklasser Nottingham Forest. Hij nam de voetbalclub de club over van Fawaz Al Hasawi, de Koeweiti die de afgelopen vijf jaar de eigenaar was. Sinds 2010 is hij eigenaar en voorzitter van de Griekse club Olympiakos Piraeus.

Bij een licentieveiling bemachtigde Marinakis in september 2016 een van de vier Griekse tv-licenties. Maar de regering moest de controversiële veiling later annuleren.

Marinakis is geen onbesproken figuur in Griekenland. De 49-jarige zakenman ligt onder vuur omdat hij betrokken zou zijn bij matchfixing, maar hij weerlegt alle beschuldigingen. In 2011 werd de naam van Marinakis ook al genoemd in een matchfixing-schandaal. Hij was toen voorzitter van de Griekse Super League en werd verdacht van betrokkenheid bij omkoping en het beïnvloeden van wedstrijden. Marinakis werd niet veroordeeld.


Doek valt voor Ta Nea en To Vima

29 januari 2017

taneaHet Griekse dagblad Ta Nea en zondagskrant To Vima houden op te bestaan. Uitgever Lambrakis Press Group liet in een verklaring weten dat de publicatie van de kranten wordt gestaakt vanwege financiële problemen.

Het moederbedrijf, dat gebukt gaat onder grote schulden, heeft als gevolg van de economische crisis onvoldoende geld in kas om de drukkerijen te betalen. De kranten kunnen daardoor niet meer gedrukt en verspreid worden. Daarnaast wordt uitgever Stavros Psycharis vervolgd wegens belastingontduiking en witwassen.

Volgens de Lambrakis Press Group zijn de banken medeschuldig aan de problemen. Het beedrijf moet naar eigen zeggen alle inkomsten afstaan doordat er een grote schuldenlast is opgebouwd. Door de banken zou geen rekening gehouden worden met de kosten voor het laten drukken en verspreiden van de nieuwsbladen.

In december vorig jaar gingen journalisten en andere werknemers van Ta Nea en andere publicaties van de uitgever in staking omdat ze al sinds augustus geen salaris meer hadden ontvangen. Bij het bedrijf werken meer dan 500 mensen.

Ta Nea verscheen voor het eerst op 28 mei 1931 onder de titel Αθηναϊκά Νέα (Atheens Nieuws). Het was jarenlang de bestverkochte krant van Griekenland en het vlaggenschip van de Lambrakis Press Group. De laatste jaren daalde de oplage van het dagblad door de opkomst van internet en de economische crisis in Griekenland.

De afgelopen jaren verdwenen ook de links-liberale Eleftherotypia (2014) en de conservatieve Apogevmatini (2010) als gevolg van de crisis. To Vima stopte een paar jaar geleden als dagelijks ochtendblad en verschijnt nu alleen nog in een zondageditie.


Sluiting dreigt voor Griekse krant Ta Nea

21 december 2016

taneaVoor het eerst sinds de oprichting 1931 is Ta Nea, een van de grootste kranten van Griekenland, gisteren niet verschenen. Journalisten en andere werknemers van de krant staken omdat ze al sinds augustus geen salaris hebben ontvangen.

Ook personeel van andere publicaties van uitgever Lambrakis Press Group (zondagskrant To Vima, radiozender Vima 99,5 FM en de nieuwsites ) legden het werk neer. De nieuwszender zendt nu alleen muziek uit en de websites tanea.gr, in.gr en tovima.gr worden niet meer bijgewerkt.

Uitgever Stavros Psycharis kwam eind vorige week zijn belofte om de helft van het salaris van augustus plus de kerstbonus te betalen, niet na. De rekeningen van de Lambrakis Press Group zijn geblokkeerd door de bank, zodat er geen twee miljoen euro beschikbaar is voor de uitbetaling van de salarissen.

Ta Nea verscheen voor het eerst op 28 mei 1931 onder de titel Αθηναϊκά Νέα (Atheens Nieuws). Het was jarenlang de bestverkochte krant van Griekenland en het vlaggenschip van de Lambrakis Press Group. De laatste jaren daalde de oplage van het centrum-linkse dagblad door de opkomst van internet en de economische crisis in Griekenland.

De kans is groot dat Ta Nea vanwege de schulden bij de bank en andere financiële problemen helemaal niet meer zal verschijnen. Door de crisis zijn de afgelopen jaren ook al enkele andere Griekse kranten verdwenen, waaronder de links-liberale Eleftherotypia (2014) en de conservatieve Apogevmatini (2010). To Vima stopte een paar jaar geleden als dagelijks ochtendblad en verschijnt nu alleen nog in een zondageditie.


To Vima: ‘Varoufakis moet het veld ruimen’

26 april 2015

Yanis_VaroufakisMinister van Financiën Yanis Varoufakis zal op korte termijn worden vervangen omdat hij ‘elke geloofwaardigheid’ heeft verloren. Dat (valse) gerucht werd vandaag de wereld in geholpen door het Griekse tijdschrift To Vima.

“Wij weten niet of de minister-president hem zal ‘opofferen’ in de hoop het land te redden”, schrijft To Vima.

Volgens het tijdschrift was Varoufakis slecht voorbereid op de bijeenkomst van de Eurogroep die afgelopen dagen in Riga werd gehouden. Andere ministers van Financiën zouden hem een ‘amateur’ en een ‘gokker’ noemen en zeggen dat Varoufakis ‘in een volledig isolement zit’.

De verhouding tussen de Griekse minister en zijn Europese collega’s was al vanaf het begin zeer moeizaam, maar zou nog verder bekoeld zijn. Volgens persbureau Reuters rolden diverse ministers op de vergadering met hun ogen en deden ze hun ogen dicht of de handen over hun oren tijdens interventies van Varoufakis.

“Ministers van de Eurogroep houden er niet van dat Varoufakis een kleine lezing geeft als hij tegen hen spreekt,” zei een functionaris van de eurozone tegen Reuters. “En daarom stopte Dijsselbloem hem met de woorden ‘Yanis, je vertelt ons niet wat we willen horen'”.

Varoufakis staat bekend om zijn ongezouten kritiek op het opgelegde bezuinigingsbeleid. Zo noemde hij de besparingsmaatregelen in Griekenland eerder  ‘fiscale waterboarding’.

Dat het gerucht over een mogelijk ontslag van Varoufakis werd verspreid door To Vima lijkt geen toeval. Het tijdschrift is in handen van de familie Bobolas, één van de grootste oligarchenfamilies in Griekenland. Eerder deze week werd Leonidas Bobolas – die voorkomt op de Lagarde-lijst –  opgepakt vanwege belastingontduiking. Het aanpakken van belastingontduiking en fraude is één van de speerpunten van regeringspartij Syriza.

De familie Bobolas is eigenaar van bouwbedrijf Ellaktor, mijnbouwbedrijf Hellas Gold (dat belasting ontduikt via Nederlandse brievenbusfirma’s), enkele kranten en tv-zender Mega-Channel en mede-eigenaar van één van de twee grote petroleumraffinaderijen van Griekenland. De familie is ook een van de geldschieters van de nieuwe Griekse partij To Potami, dat een alternatief moet worden voor het socialistische Pasok.

Varoufakis reageerde op Twitter op de speculaties van To Vima. In de tweet verwees hij naar een citaat uit 1936 van de toenmalige Amerikaanse president Franklin Delano Roosevelt. “Zij zijn unaniem in hun haat jegens mij en ik ben blij met hun haat.” Een citaat dat me na aan het hart ligt (en realiteit is) deze dagen. 


Krant To Vima alleen nog digitaal te lezen

27 november 2010

Het gerespecteerde Griekse dagblad To Vima verschijnt vanaf 1 januari alleen nog in digitale vorm. De populaire zondagseditie, het vlaggenschip van de krant, wordt nog wel gedrukt op papier.

Het besluit vloeit deels voort uit de Griekse schuldencrisis. De krant schrijft in een hoofdartikel dat het aantal mensen dat de krant bij de kiosk koopt, ver achterblijft bij het aantal online-lezers: 8000 tegenover 82.000.

Om lezers aan zich te binden stelt de krant een gratis smartphone-applicatie en website beschikbaar, maar wie de volledige digitale editie wil lezen moet een betaald abonnement nemen.

De krant behoort tot de Persgroep Lambrakis, die ook het dagblad Ta Nea uitgeeft. To Vima begon in 1984 als weekblad en werd  in 1999 een dagblad. De zondagseditie van deze centrumlinkse krant (To Vima Tis Kiriakis) breekt alle records op het gebied van bijlagen: de editie telt er maar liefst acht.