NERIT-directeur al na 24 uur ontslagen

7 mei 2014

neritIets meer dan 24 uur na zijn aantreden heeft de directeur van de nieuwe openbare omroep NERIT zijn functie alweer neergelegd.

Giorgios Prosopaki zat niet op dezelfde golflengte als de raad van toezicht van NERIT en moest daarom opstappen. NERIT-voorzitter Theodore Fortsakis sprak over ‘een slechte verstandhouding’ met Prosopakis, die hij in oktober 2013 zelf had benoemd.

Prosopakis gaf toe dat er problemen waren, die hij toeschreef aan de ‘ethiek’ van sommige leden van de raad van toezicht.

NERIT is de opvolger van de openbare zender ERT, die in juni vorig jaar plotseling werd gesloten door de Griekse regering. De nieuwe openbare omroep begon op 4 mei met uitzenden.


Medewerkers ERT zetten strijd voort

6 januari 2014

ERT Begin november vorig jaar werd het pand van de voormalige publieke omroep door de politie ontruimd en hermetisch afgesloten. Toch gaan de werknemers nog altijd door met uitzenden.

“We gaan door met onze strijd. We zijn hier nog steeds en we zullen hier blijven. Natuurlijk worden we gesaboteerd door de regering”, zegt Tanasis Vikopoulos van ERT3 in Thessaloniki in een interview met de Vlaamse krant De Morgen.

Volgens Vikopoulos worden er regelmatig stoorsignalen uitgezonden en worden er kabels doorgesneden om het analoge tv-signaal te stoppen. “Maar wij hebben de beste technici en we vinden steeds een oplossing.”

Het ERT-aanbod kan via internet bekeken en beluisterd worden (ertopen.com) en de Grieken die nog een analoog TV-signaal ontvangen, kunnen ERT3 op hun TV-toestel ontvangen.

Op 11 juni 2013 trok de Griekse regering plotseling de stekker uit de publieke omroep ERT omdat die te veel geld zou kosten. Alle 2700 medewerkers werden op straat gezet. Medewerkers van de ERT weigerden echter het hoofdkantoor te verlaten en bleven uitzenden via internet.

Een nieuwe, kleinere openbare tv- en radiozender onder de naam NERIT moet de ERT gaan vervangen.


Politie ontruimt hoofdkantoor ERT

7 november 2013

ERTDe Griekse politie heeft vanmorgen in alle vroegte het pand van de vroegere staatsomroep ERT ontruimd. Ex-medewerkers van de omroep hielden het pand sinds juni bezet tegen de plotselinge sluiting van de ERT.

Acht pelotons van de oproerpolitie en een officier van justitie gingen om vier uur ’s morgens het pand binnen en verzochten de aanwezigen het gebouw te verlaten. Vier oud-medewerkers van de omroep werden gearresteerd. Zij zijn na verhoor weer vrijgelaten.

Bij het pand verzamelden zich demonstranten die gehoor hadden gegeven aan een oproep van het voormalige ERT-personeel. In een bericht op Facebook hadden zij mensen gevraagd om te protesteren uit solidariteit. “De strijd voor democratie en sociale rechtvaardigheid waar de ERT-medewerkers maanden voor hebben gevochten, heeft nu zijn cruciale moment bereikt”, staat in de oproep.

Tien parlementsleden van de linkse oppositiepartij Syriza die probeerden het pand binnen te gaan, werden door de politie tegengehouden.  Regeringswoordvoerder Simos Kedikoglou zei dat er een “einde gemaakt is aan een illegale bezetting” en dat de autoriteiten de wet hebben toegepast.

In juni werd de staatsomroep ERT plotseling uit de lucht gehaald door een decreet van premier Samaras en de 2700 werknemers zouden hun baan verliezen. De omroep is  ‘een haven van verspilling’  volgens Samaras. Een nieuwe publieke omroep moet in afgeslankte vorm een doorstart maken.  Medewerkers van de ERT weigerden echter het hoofdkantoor te verlaten en bleven uitzenden via internet.


‘Sterren Springen’ verkocht aan Griekenland

17 oktober 2013

sterren springenOok bekende Grieken zullen er binnenkort aan moeten geloven: halsbrekende toeren uithalen vanaf een hoge duikplank. Eyeworks heeft het format van ‘Sterren Springen’ verkocht aan Griekenland.

Dat maakte de productiemaatschappij van Reinout Oerlemans bekend. Het programma zal worden uitgezonden op Ant1 TV.

Griekenland is het twintigste land dat het programma aanschaft. Eerder werd het format al verkocht aan Groot-Brittannië, de VS en China. ‘Sterren Springen’ is momenteel in 43 landen te zien onder de naam ‘Celebrity Splash’.

“We zijn ervan overtuigd dat het Griekse publiek het revolutionaire programma zal begroeten met evenveel enthousiasme als de rest van de wereld”, zegt Jeff Goldman van Eyeworks International Distribution.

‘Sterren Springen’ was in 2012 voor het eerst op televisie te zien in Nederland. Bekende Nederlanders, waaronder Patty Brard en Emile Ratelband, sprongen live op televisie van de metershoge duikplank. Het oefenen van de salto’s en schroeven bleek niet zonder gevaar,  want tijdens de repetities raakten verschillende BN’ers geblesseerd.


Eerste uitzending nieuwe publieke omroep

21 augustus 2013

EDT omroepDe nieuwe Griekse publieke omroep EDT (Ελληνική Δημόσια Τηλεόραση, Griekse Publieke Omroep ) heeft vanmorgen om acht uur zijn eerste programma uitgezonden.

In het twee uur durende nieuwsprogramma analyseerde een journalistenpanel het binnenlandse nieuws. Ook bracht het programma buitenlandse items met beeldmateriaal van onder meer Al-Jazeera en de Britse omroep Sky News.

Het nieuwsprogramma werd gepresenteerd door twee voormalige ERT-journalisten. De Griekse regering heeft voor de nieuwe omroep ongeveer vijfhonderd mensen aangenomen met tijdelijke contracten.

Op 11 juni trok de regering plotseling de stekker uit de publieke omroep ERT, alle 2700 medewerkers werden op straat gezet. De omroep zou ‘een haven van verspilling’ zijn volgens premier Samaras. Een nieuwe publieke omroep moest in afgeslankte vorm een doorstart maken.

Medewerkers van de ERT weigerden echter het hoofdkantoor te verlaten en bleven uitzenden via internet en het satellietkanaal van de European Broadcasting Union (EBU).

De Europese koepelorganisdatie EBU maakte deze week bekend te stoppen met de doorgifte van het ERT-signaal als de nieuwe Griekse publieke omroep in de lucht zou zijn.


ERT gaat weer uitzenden

10 juli 2013

ERTDe Griekse publieke omroep ERT zal morgenochtend in afgeslankte vorm weer gaan uitzenden. Dat meldt persbureau AFP op basis van uitspraken van verantwoordelijk minister Pantelis Kapsis.

ERT werd op 11 juni plotseling uit de lucht gehaald – na een decreet van premier Antonis Samaras – om geld te besparen. De omroep zou te verkwistend zijn volgens de premier. Het besluit leidde tot protesten en rechtszaken. Werknemers van de ERT, die allemaal hun baan verloren, bleven uitzendingen verzorgen via internet.

Volgens Kapsis zullen er tijdelijk vooral films, series en documentaires worden uitgezonden. In september moet de nieuwe publieke omroep EDT (Ελληνική Δημόσια Τηλεόραση, Griekse Publieke Televisie ) weer uitzendingen gaan verzorgen.


ERT moet voorlopig weer uitzenden van rechter

17 juni 2013

ERTDe ERT mag blijven uitzenden tot een nieuwe publieke omroep vorm heeft gekregen. Dat heeft het Griekse Hooggerechtshof bepaald.

Een week geleden besloot premier Samaras per decreet om de stekker uit de ERT te trekken omdat de omroep een ‘inefficiënte, geldverslindende machine’ zou zijn. Volgens de regering kost de publieke omroep jaarlijks 300 miljoen euro. Nog diezelfde avond verdween de ERT uit de ether.

Medewerkers van de omroep, die allemaal hun baan verloren, weigerden het hoofdkantoor te verlaten en bleven uitzenden via internet en het satellietkanaal van de European Broadcasting Union. De actie kon rekenen op veel steun van het publiek,  Griekse journalisten legden uit solidariteit het werk neer. De vakbonden stapten naar de rechter om de sluiting aan te vechten.

Het besluit om de ERT te sluiten heeft ook voor oneningheid binnen de regeringscoalitie gezorgd. Pasok en Democratisch Links willen dat de ERT weer gaat uitzenden. Premier Samaras wil dat er eind augustus een nieuwe, compactere publieke omroep is met veel minder werknemers. De nieuwe omroep zal waarschijnlijk Nerit gaat heten.

De drie regeringspartijen waren vanavond voor overleg bijeen. Tot overeenstemming is het echter nog niet gekomen. Overmorgen praten ze verder.


Algemene staking tegen sluiting ERT

13 juni 2013

ERT betogingDe Griekse vakbonden hebben voor vandaag een algemene 24-uursstaking uitgeroepen naar aanleiding van het regeringsbesluit om de staatsomroep ERT op te heffen. Gisteren legden Griekse journalisten al voor 48 uur het werk neer.

Twee dagen geleden werd de ERT uit de lucht gehaald, omdat het  ‘een symbool van verspilling en gebrek aan transparantie’ zou zijn.  Over enkele maanden moet een nieuwe publieke omroep in afgeslankte vorm een doorstart maken.

De plotselinge sluiting van de publieke omroep is niet alleen slecht gevallen bij de vakbonden, maar ook bij de oppositiepartijen en de coalitiepartners, die niet werden gekend in de beslissing ERT uit de lucht te halen.

De centrumlinkse coalitiepartijen Pasok en Democratisch Links zijn boos over het decreet dat vooral geïnitieerd zou zijn door premier Samaras. De partijen willen overleg met de premier, die achter zijn beslissing blijft staan.

Medewerkers van ERT weigeren intussen het hoofdkantoor te verlaten en zenden uit via internet. Diverse websites hebben de  livestream van de uitzendingen uit solidariteit overgenomen.


Regering trekt stekker uit omroep ERT

11 juni 2013

ERTDe Griekse regering heeft besloten de publieke omroep ERT in de huidige vorm op te heffen. Vanaf morgen gaat de omroep op zwart, de 2900 medewerkers zijn op non-actief gesteld.

Het is de bedoeling dat er de komende maanden wordt gewerkt aan een kleinere en compacte staatsomroep met 1000 medewerkers.

Het opheffen van de ERT wordt in Griekenland gezien als een bezuinigingsmaatregel. Volgens een regeringswoordvoerder is de omroep ‘een haven van verspilling’ en te weinig transparant.

“Het kost drie tot zeven keer zoveel als andere televisiestations en heeft vier tot zes keer zoveel personeel maar voor minder kijkers, ongeveer de helft van een gemiddelde particuliere zender”, aldus de woordvoerder, die zelf in het verleden als journalist bij de ERT werkte.

De werknemers van ERT accepteren de beslissing van regeringspartij Nea Demokratia niet en hebben het hoofdkantoor van de omroep bezet. Ze zeggen dat ze 24 uur per dag blijven uitzenden. Ook de vakbonden en coalitiepartners Pasok en Democratisch Links zijn tegen het opheffen van de omroep.

De ERT bestaat sinds 1938 en verzorgt drie nationale tv-zenders, zeven nationale en 19 regionale radiozenders en de internationale service Voice of Greece.


Griekse tv censureert homokus

17 oktober 2012

In Griekenland is ophef ontstaan nadat de Griekse tv-zender NET heeft geknipt in een aflevering van de populaire serie Downton Abbey. Er was geen plek voor twee kussende mannen, meldt de BBC.

De grootste oppositiepartij Syriza noemt het een duidelijk geval van censuur, een extreme daad van homofobie en discriminatie. Ook op verschillende sociale netwerksites klaagden kijkers over het ontbreken van de scène.

Volgens NET is  er helemaal geen sprake van censuur. De zoenscène zou simpelweg te expliciet zijn geweest voor de tijd dat de aflevering werd uitgezonden. In de herhaling is de zoen wel gewoon te zien.