ERT ontslaat journalist om racistische opmerking

27 juli 2021

De Griekse publieke omroep ERT heeft het contract van een presentator ontbonden nadat hij racistische opmerkingen had gemaakt over Koreaanse tafeltennissers.

Tijdens het live ochtendprogramma over de Olympische Spelen had Demosthenis Karmoiris gevraagd hoe Koreanen de ‘bal konden zien komen en gaan met hun spleetogen’. Karmoiris en de co-presentator moesten allebei lachen om de opmerking, die een reactie was op de nederlaag van Panagiotis Gionis tegen de Zuid-Koreaanse Zeung.

Het commentaar van Karmoiris viel verkeerd bij veel tv-kijkers en ook zijn werkgever was hier niet van gediend. “Racistische opmerkingen horen niet thuis op de publieke televisie. De samenwerking van Demosthenis Karmoiris met ERT is vandaag beëindigd, direct na de ochtendshow op ERT1”, liet de omroep even later weten in een verklaring.

Een paar dagen geleden zei Karmoiris over de Griekse schutter Anna Korakaki dat ze het verknald had, toen de voormalig Olympisch kampioene in Tokio 6e werd in de kwalificatieronde van de luchtbukscompetitie. De sportjournalist moet hiervoor zijn excuses aanbieden.


Grieken hebben weinig vertrouwen in de media

12 juni 2019

De Grieken hebben geen hoge pet op van de media in hun land. Maar liefst 73 procent zegt het nieuws dat ze lezen, horen of zien niet te vertrouwen. Dat blijkt uit het jaarlijkse Digital News Report van het Reuters Institute.

Het Reuters Institute onderzocht het mediavertrouwen in 38 landen. Griekenland staat bijna onderaan de lijst, slechts 27 procent vertrouwt de media in hun land. Alleen in Frankrijk (24 procent) en Zuid-Korea (22 procent) is het vertrouwen in de media nog lager.

Van alle nieuwsorganisaties in Griekenland geniet dagblad Kathimerini het meeste vertrouwen bij de ondervraagden. De krant scoorde 6,13 punten – waar 10 de maximaal haalbare score was. De publieke omroep ERT kreeg 5,25 punten.

Ook het betalen voor nieuws is niet populair in Griekenland. Van de ondervraagden zei slechts zeven procent dat ze een betaald abonnement op een online nieuwsbron hebben. Een mobiele telefoon of een laptop zijn voor 65 procent van de ondervraagden de voornaamste digitale apparaten om het nieuws te volgen.

 


ERT stopt met uitzenden Gouden Dageraad-speeches

31 januari 2017

michaloliakos_gdDe publieke omroep ERT heeft aangekondigd dat toespraken en optredens van parlementsleden van Gouden Dageraad niet meer live uitgezonden worden. Ook zal een speciale commissie gaan bepalen of opgenomen materiaal van de extreemrechtse partij geschikt is voor uitzending.

De ERT kwam tot het besluit nadat de uitzending van een herdenking van de Imia-crisis van 1996 door Gouden Dageraad voor ophef zorgde. Bij de herdenking waren volgens dagblad Efimerida Ton Syntakton neonazi’s uit Duitsland, Australië, Italië, Servië en Polen aanwezig. Zij scandeerden leuzen als ‘Heil mein Führer’ en ‘Sieg Heil’, die tijdens de uitzending op tv te horen waren.

De openbare omroep heeft aan de Nationale Raad voor Radio en Televisie (NCRTV) gevraagd of zij verplicht is toespraken en evenementen van Gouden Dageraad live uit te zenden. Volgens de NCRTV moet ERT zich houden aan het beginsel van evenredige gelijkheid zoals is bepaald in de grondwet, maar geldt dat niet voor racistische en xenofobe evenementen.

Gouden Dageraad heeft het besluit van de ERT bestempeld als  ‘Stalinistische censuur’


Publieke omroep ERT zendt weer uit

11 juni 2015

ert_11062015De Griekse publieke omroep ERT is vanmorgen weer begonnen met uitzenden.

Eind april besloot het Griekse parlement de ERT weer op te starten. Premier Tsipras noemde het een ‘zege voor de democratie’. Het terugbrengen van ERT was een van zijn verkiezingsbeloften.

Precies twee jaar geleden werd de publieke omroep door de toenmalige regering van de ene op de andere dag opgeheven onder het mom van een bezuinigingsmaatregel. Alle medewerkers kwamen toen op straat te staan. Zij maken nu een goede kans om hun baan terug te krijgen.

Het plotselinge sluiten van de omroep op 11 juni 2013 zorgde voor veel kritiek, onder andere van de European Broadcasting Union (EBU). Ontslagen werknemers van ERT verzorgden nog lange tijd uitzendingen via internet uit protest tegen het besluit van de regering.

Om zes uur vanmorgen wisselde het logo van NERIT (de omroep die sinds mei 2014 in de ether was) naar ERT en volgde het Griekse volkslied. De uitzending begon met een nieuwsprogramma dat werd gepresenteerd door Nikos Aggelidis en Vasiliki Haina, die in 2013 hun ontslag kregen. Het was voor hen een emotioneel moment toen ze hun publiek weer met ‘kalimera’ konden begroeten.

De nieuwe  ERT wordt gefinancierd door een maandelijkse bijdrage van drie euro per gezin. De omroep kan volledig vrij van overheidsbemoeienis opereren, belooft de regering. Volgens regeringspartij Syriza kan ERT nieuwe stijl een tegenwicht bieden aan alle propaganda uit de private sector.


Griekse publieke omroep ERT keert terug

29 april 2015

ERT betoging

Het Griekse parlement heeft ingestemd met een voorstel om de publieke omroep ERT weer op te starten. Dat betekent het einde van Nerit, de omroep die na de afschaffing van ERT in het leven werd geroepen.

De Griekse minister van staat Nikos Pappas noemde het “een reusachtig gebaar van waardigheid, overwinning en democratie”. Het heropstarten van de ERT was een van de verkiezingsbeloften van regeringspartij Syriza.

Volgens de nieuwe regering moet de vernieuwde ERT een tegenwicht bieden aan alle propaganda uit de private sector en volledig vrij van overheidsbemoeienis kunnen opereren. De zender moet in dienst staan van de kijker, meldt persbureau ANA-MPA.

De omroep keert niet alleen terug in naam, ook kunnen 1550 ontslagen ex-werknemers hun oude baan weer terugkrijgen als ze willen. Bij ERT werkten destijds 2600 mensen. Honderden werknemers gingen na de sluiting met pensioen, terwijl anderen door Nerit werden ingehuurd.

De vernieuwde openbare omroep zal in totaal 2300 werknemers tellen. Nerit, dat het met een veel kleiner budget moest stellen, had ongeveer 700 mensen in dienst.

In juni 2013 besloot de toenmalige regering van premier Samaras onverwacht om de stekker uit de ERT te trekken. Het opheffen van de openbare omroep maakte deel uit van het omstreden Griekse besparingsbeleid.

De werknemers van ERT accepteerden de beslissing niet. Ze bezetten het hoofdkantoor van de omroep en bleven uitzenden via internet. In november 2013 werd het gebouw ontruimd door de ME.


Slechts ‘gedeeltelijke persvrijheid’ in Griekenland

2 mei 2014

persvrijheidGriekenland heeft slechts ‘gedeeltelijke persvrijheid’. Dat stellen de organisaties Free Press Unlimited en Freedom House in hun jaarlijkse rapport over mondiale persvrijheid.

Op 3 mei is het de internationale dag van de persvrijheid, voorafgaand aan die dag publiceren de twee organisaties de internationale persvrijheids-ranglijst. Griekenland staat op de 92e plaats. In totaal werden 197 landen onderzocht.

Griekenland staat op de lijst net onder Mozambique en één plaats boven Lesotho. Ook landen als Zuid-Afrika, Mali, Roemenië, El Salvador en Botswana scoren beter op de persvrijheidslijst.

Sinds 2009 is Griekenland 17 plaatsen gedaald op de ranglijst, dat is de grootste daling van alle landen. Volgens Freedom House is de daling van Griekenland grotendeels te wijten aan de plotselinge sluiting van de publieke omroep ERT. In juni 2013 werd in opdracht van premier Samaras de stekker uit de omroep getrokken.

De rechtszaak tegen onderzoeksjournalist Kostas Vaxevanis, die de namen van 2062 Grieken met een Zwitserse bankrekening publiceerde, speelde eveneens een rol bij de vrije val van de Griekse persvrijheid.

Griekenland is ook berucht om het feit dat de media een sterke band hebben met politieke partijen en dat journalisten deals sluiten met politici en zakenlieden.

Nederland, Zweden en Noorwegen delen de eerste plaats op de lijst van landen met de meeste persvrijheid. Slechts 1 op de 7 mensen leeft in een land waar de media helemaal vrij zijn. Dat is de slechtste score in tien jaar.


Persvrijheid Griekenland maakt vrije val

12 februari 2014

persvrijheid krantenDe persvrijheid in Griekenland is vorig jaar opnieuw afgenomen. Dat blijkt uit het jaarrapport van Reporters zonder Grenzen.

Reporters zonder Grenzen maakt elk jaar de Press Freedom Index, een ranglijst van 180 landen volgens de mate van persvrijheid. Griekenland zakte 14 plaatsen, van nummer 84 naar 99. Een ‘duizelingwekkende val van ’s werelds oudste democratie’, aldus het rapport. Van alle EU-landen scoort alleen Bulgarije slechter.

De persvrijheid in Griekenland heeft de afgelopen jaren een vrije val gemaakt. Sinds 2009 (35e) zakte het land ruim zestig plaatsen op de Press Freedom Index, in 2002 stond Griekenland nog op plaats negentien van de ranglijst.

Volgens Reporters Zonder Grenzen is de afname van persvrijheid in Griekenland een gevolg van de economische crisis en de opmars van het populisme. Journalisten waren regelmatig het slachtoffer van lichamelijk geweld door leden van de extreemrechtse partij Gouden Dageraad.

Ook de sluiting van de publieke omroep ERT door premier Samaras draagt bij aan de slechte ranking van Griekenland, aldus het rapport.

Nederland staat op de tweede plaats in de Press Freedom Index, achter Finland dat voor het vierde jaar op rij bovenaan staat. Noorwegen is de nummer drie. Helemaal onderaan de lijst staan Turkmenistan, Noord-Korea en Eritrea.


Medewerkers ERT zetten strijd voort

6 januari 2014

ERT Begin november vorig jaar werd het pand van de voormalige publieke omroep door de politie ontruimd en hermetisch afgesloten. Toch gaan de werknemers nog altijd door met uitzenden.

“We gaan door met onze strijd. We zijn hier nog steeds en we zullen hier blijven. Natuurlijk worden we gesaboteerd door de regering”, zegt Tanasis Vikopoulos van ERT3 in Thessaloniki in een interview met de Vlaamse krant De Morgen.

Volgens Vikopoulos worden er regelmatig stoorsignalen uitgezonden en worden er kabels doorgesneden om het analoge tv-signaal te stoppen. “Maar wij hebben de beste technici en we vinden steeds een oplossing.”

Het ERT-aanbod kan via internet bekeken en beluisterd worden (ertopen.com) en de Grieken die nog een analoog TV-signaal ontvangen, kunnen ERT3 op hun TV-toestel ontvangen.

Op 11 juni 2013 trok de Griekse regering plotseling de stekker uit de publieke omroep ERT omdat die te veel geld zou kosten. Alle 2700 medewerkers werden op straat gezet. Medewerkers van de ERT weigerden echter het hoofdkantoor te verlaten en bleven uitzenden via internet.

Een nieuwe, kleinere openbare tv- en radiozender onder de naam NERIT moet de ERT gaan vervangen.


Grieken protesteren tegen regering

10 november 2013

euro syntagmaDuizenden Grieken zijn vanavond in de Athene samengekomen om te demonstreren tegen de regering. Ze droegen spandoeken met oproepen aan de regering om te vertrekken.

Ondertussen debatteerde het Griekse parlement over een motie van wantrouwen tegen de regering. De linkse oppositiepartij Syriza had de motie ingediend.

Het is een reactie op de politieactie die enkele dagen eerder een einde had gemaakt aan de bezetting van het gebouw de vroegere staatsomroep ERT.

Het is de verwachting dat de motie het niet haalt. De linkse tegenstanders van de regering lijken ver verwijderd van de benodigde 151 stemmen in het 300 zetels tellende parlement.

In juni werd de ERT van de ene op de andere dag uit de lucht gehaald, tot groot ongenoegen van de ruim 2500 medewerkers die daardoor hun baan verloren. Zij weigerden het pand te verlaten en bleven uitzendingen verzorgen.


Politie ontruimt hoofdkantoor ERT

7 november 2013

ERTDe Griekse politie heeft vanmorgen in alle vroegte het pand van de vroegere staatsomroep ERT ontruimd. Ex-medewerkers van de omroep hielden het pand sinds juni bezet tegen de plotselinge sluiting van de ERT.

Acht pelotons van de oproerpolitie en een officier van justitie gingen om vier uur ’s morgens het pand binnen en verzochten de aanwezigen het gebouw te verlaten. Vier oud-medewerkers van de omroep werden gearresteerd. Zij zijn na verhoor weer vrijgelaten.

Bij het pand verzamelden zich demonstranten die gehoor hadden gegeven aan een oproep van het voormalige ERT-personeel. In een bericht op Facebook hadden zij mensen gevraagd om te protesteren uit solidariteit. “De strijd voor democratie en sociale rechtvaardigheid waar de ERT-medewerkers maanden voor hebben gevochten, heeft nu zijn cruciale moment bereikt”, staat in de oproep.

Tien parlementsleden van de linkse oppositiepartij Syriza die probeerden het pand binnen te gaan, werden door de politie tegengehouden.  Regeringswoordvoerder Simos Kedikoglou zei dat er een “einde gemaakt is aan een illegale bezetting” en dat de autoriteiten de wet hebben toegepast.

In juni werd de staatsomroep ERT plotseling uit de lucht gehaald door een decreet van premier Samaras en de 2700 werknemers zouden hun baan verliezen. De omroep is  ‘een haven van verspilling’  volgens Samaras. Een nieuwe publieke omroep moet in afgeslankte vorm een doorstart maken.  Medewerkers van de ERT weigerden echter het hoofdkantoor te verlaten en bleven uitzenden via internet.