
Een verkeersleider van Hellenic Railways (OSE) is aangehouden in verband met de treinramp bij Tempi van vorige maand, waarbij 57 mensen om het leven kwamen. De man was verantwoordelijk voor het toewijzen van diensten aan de stationschefs.
Hij wordt beschuldigd van ‘verstoring van de verkeersveiligheid’, met de dood van veel mensen tot gevolg. De verkeersleider zou tijdens zijn verhoor hebben gezegd dat hij niet verantwoordelijk was voor de manier waarop de stationschefs hun werk deden op de noodlottige avond van het ongeval.
De stationschef van Larissa had volgens de man alle trainingen gevolgd om in zijn eentje een dienst te kunnen doen. Ook zei hij dat de stationschef van Palaiofarsalo schuld had omdat die niet had doorgegeven dat de intercity uit Athene vertraagd was. Dat twee andere stationschefs eerder van hun werk waren weggegaan, is volgens de verkeersleider niet zijn verantwoordelijkheid.
De Griekse spoorwegwaakhond RAS concludeerde na een onderzoek echter dat de opleiding van de 59-jarige stationschef van Larissa ‘onvolledig en ontoereikend’ was. De man was nog maar kort in dienst en kon niet aantonen dat hij de basisopleiding had afgerond. Ook andere werknemers van de Griekse spoorwegen zijn niet goed opgeleid, zei RAS.
De stationschef van Larissa zit nog vast, de andere stationschefs zijn op borgtocht vrijgelaten.
Woede en protesten
Op 28 februari botste even voor middernacht een intercity die op weg was van Athene naar Thessaloniki met hoge snelheid frontaal op een goederentrein. De twee treinen hadden toen al kilometers in tegengestelde richting op hetzelfde spoor gereden. Meerdere wagons ontspoorden na de botsing en er volgde een enorme brand. Daarbij kwamen 57 mensen om het leven en vielen tientallen gewonden.
De treinramp bij Tempi leidde tot grote woede, protesten en stakingen in Griekenland. De Grieken houden de regering verantwoordelijk omdat er te weinig is geïnvesteerd in de veiligheid.
De spoorwegvakbonden waarschuwden al heel lang voor de slechte staat van het spoornetwerk in Griekenland, maar hun klachten werden genegeerd. Automatische beveiligingssystemen werken al jaren niet en machinisten moeten regelmatig seinen negeren die permanent op rood staan.
Alle berichten over de treinramp bij Tempi vind je hier
Als ik het goed begrijp zit diegene die in feite geen schuld heeft nog vast en de anderen wel op borgtocht vrijgelaten. Echt triest en treurig.
[…] Verkeersleider OSE aangehouden vanwege treinramp […]