Gezonken olietanker had niet mogen varen

De tanker die enkele dagen geleden zonk bij Salamina en daarbij tonnen stookolie en diesel in de Saronische Golf lekte, had geen zeewaardigheidscertificaat. Volgens het Hellenic Register of Shipping (HRS) is de Agia Zoni II niet gecontroleerd en zijn er geen certificaten afgegeven voor het schip dat werd gebouwd in 1972.

De vakbond voor maritiem personeel (PEMEN) zegt in een verklaring dat de Agia Zoni II lukraak werd gerepareerd. Gaten in de machinekamer – waar het water als eerste naar binnen kwam – waren provisorisch opgelapt. Ook vertrok de tanker volgens PEMEN bij de raffinaderij in Aspropyrgos met slechts twee man aan boord, in plaats van elf bemanningsleden.

Volgens Fos Petroleum, de eigenaar van de Agia Zoni II, werd de tanker twee maanden geleden nog gecontroleerd en goedgekeurd. Het is niet duidelijk welke organisatie dat heeft gedaan.

De tanker vervoerde 2570 ton brandstof (2200 ton stookolie en 370 ton diesel) toen het door nog onbekende oorzaak zonk in Salamina. Ongeveer 2,5 kilometer van de kust van Salamina is vervuild met ruwe olie. De olievlek heeft zich inmiddels uitgebreid naar Piraeus en ook enkele stranden van de Atheense Rivièra zijn besmeurd met olie en teer. De olievlek heeft heeft ernstige milieuschade veroorzaakt, al is de volledige omvang van de ecologische ramp nog niet duidelijk.

De Griekse regering wordt verweten dat ze niet snel genoeg heeft gereageerd op het zinken van de tanker. Een regeringswoordvoerder spreekt dat tegen en zegt dat binnen vier uur na het zinken van de Agia Zoni II maatregelen zijn genomen om de olievervuiling tegen te gaan.

Er werden drijvende dammen aangelegd, maar door de harde westenwind is de olie daar doorheen gelekt. De olie uit de gezonken tanker wordt overgepompt naar een ander schip, die klus neemt ongeveer twintig dagen in beslag. De EU heeft een speciaal schip gestuurd om te assisteren bij de schoonmaakactie.

 

7 Responses to Gezonken olietanker had niet mogen varen

  1. Martijn schreef:

    Goed artikel, wel geleuter. Goedkeurings certificaten zijn gewoon bij “bevoegde” overheidsinstanties te koop. Ook voor een paar sloffen sigaretten, flessen whisky en wat uit de voorraad van de hofmeester.
    En het ondeugdelijke schip kan met de corrupte documenten doorvaren.
    Doe je niet mee? Dan wordt het schip vastgehouden. Is de reder/eigenaar niet blij mee. Dus geef die paar honderd dollar aan de corrupte douane, agent en alle nooddruftige vriendjes die aan boord komen. Is goedkoper dan een week gedwongen ligtijd en zij zien je graag weer terugkomen.
    Verdere details houd ik voor me.
    Martijn.

  2. Martijn schreef:

    Eerst zinken en dan maatregelen nemen?
    Omgekeerde wereld. Zinken had voorkomen kunnen worden.
    Foei, Griekse overheid.
    Martijn.

  3. Martijn schreef:

    Hoe kan een ten anker liggende tanker in rustig water plotseling zinken en dan de lading stookolie en diesel grootschalig lekken? Geen aanvaring, geen averij. Lading gevat in de tanks, afgesloten met afsluiters in de leidingen.
    Curieus verhaal.
    Hoop dat de verzekering van schip en lading helderheid verschaft.
    Martijn.

  4. […] Gezonken olietanker had niet mogen varen […]

  5. […] en gaten in het ruim waren provisorisch gerepareerd. Waarschijnlijk had de Agia Zoni II ook meer olie aan boord dan was […]

  6. […] 10 september zonk de tanker Agia Zoni II, met 2570 ton brandstof aan boord, in de Saronische Golf. Ongeveer 2,5 kilometer van […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers liken dit: