Vluchtelingen vloggen vanuit kamp Moria

Basel en Murad verblijven allebei al maanden in kamp Moria op Lesbos, nadat ze vluchtten uit Syrië. Sinds ze elkaar een half jaar geleden in het kamp ontmoetten zijn ze onafscheidelijk en sinds kort maken ze een videodagboek over hun leven in het kamp.

De 22-jarige van oorsprong Palestijnse Basel zit al bijna een jaar in Moria. De 23-jarige Syriër Murat iets meer dan een half jaar. De jongens waren allebei alleen in het kamp, vonden steun bij elkaar en noemen elkaar zelfs ‘tweelingbroer’.

Met hun video’s op het YouTube-kanaal Twins4Ever willen de jongens laten zien hoe het leven in het vluchtelingenkamp echt is.  En dat doen ze op lichtvoetige wijze, “We weten dat heel Europa over ons en het kamp praat, zonder te weten hoe het er hier eigenlijk aan toegaat”, zegt Basel in een interview met Brandpunt.

“Alles wat je ziet over Lesbos en Moria is negatief, alles gaat over verdriet en ellende. Vroeg of laat gaat dat vervelen”, aldus Murad. “Daarom laten wij dingen juist op een grappige manier zien.”

4 Responses to Vluchtelingen vloggen vanuit kamp Moria

  1. Martijn schreef:

    Jonge mannen van 22 en 23 jaar, gevlucht uit Syrië en nu in Griekenland. En met hen vele anderen, merendeels ook jonge mannen. Grrrrrr…. Ik vloek niet, maar neig ertoe, om zo’n laf gedrag. Als je van jouw land, volk, cultuur en religie houdt, dien je dat op eigen bodem te veroveren en te verdedigen. Vluchten lijkt op landverraad.
    In Nederland geldt nog altijd “Je Maintiendrai”. “Ik zal handhaven”.
    Die wil heeft er mede voor gezorgd dat ons mini-landje bestaat. Ondanks Spaanse, Franse en Duitse bezetting en overheersing.
    Basel en Murad, ga terug naar jullie Syrië om jullie land te heroveren en te verbeteren. En met jullie al die duizenden gevluchte jonge mannen.
    Martijn.

    • Natascha schreef:

      Landverraad vind ik nogal een groot woord voor mensen die op de vlucht zijn gegaan voor oorlog en terreur. Is het laf om voor je eigen veiligheid te kiezen? Als ik de beelden zie van Syrië, kan ik best begrijpen dat je (jong, oud, man of vrouw) huis en haard achterlaat om een veilige plaats te vinden en daarmee ook de hoop op een betere toekomst. Ik hoop dat ik nooit zo’n besluit zal hoeven nemen.

  2. Martijn schreef:

    Waardeer je reactie, die ik met mijn mening bewust heb willen uitlokken.
    De kern van mijn schrijfseltje gaat over de grote hoeveelheid Jonge Mannen die vluchten en alles achterlaten, inclusief eigen familie. Dat vind ik laf gedrag.
    Een betere toekomst ligt in het opbouwen van het eigen land. Die bereik je niet met weglopen (vluchten). Dat gedrag neem ik die Jonge Mannen kwalijk.
    Martijn.

  3. […] Vluchtelingen vloggen vanuit kamp Moria […]

Geef een reactie

