Boutaris: “Ik schaam me Griek te zijn”

boutarisYiannis Boutaris, de burgemeester van Thessaloniki, heeft voor ophef gezorgd door in het openbaar te zeggen dat hij zich schaamt om Grieks te zijn. Dat meldt ThessNews.gr.

“Ik schaam me ervoor dat ik Grieks ben, want als ik in het buitenland kom word ik behandeld als een melaatse”, zei Boutaris tijdens een bijeenkomst in Thessaloniki die was georganiseerd door voormalig PASOK-ministers Diamantopoulou, Ragousis en Floridis.

Volgens Boutaris moet het politieke systeem in Griekenland op de schop. “Laten we gaan voor een nieuw Griekenland. Je kunt niet iets nieuws maken met pappen en nathouden. We moeten het oude vergeten en aan iets nieuws gaan bouwen. We zijn nog steeds jong”, aldus de 74-jarige burgemeester.

Boutaris is sinds 2010 burgemeester van Thessaloniki. Daarnaast is de getatoeëerde Boutaris ook een bekende wijnmaker en zakenman. Hij is de oprichter van het wijnbedrijf Kir-Yianni.

3 Responses to Boutaris: “Ik schaam me Griek te zijn”

  1. […] Boutaris: “Ik schaam me Griek te zijn” […]

    • Martijn schreef:

      Nuance: Iemand die Griek is hoeft niet Grieks te zijn. Iemand die Grieks leeft hoeft geen Griek te zijn. Die twee begrippen worden in artikel en Parakalo Nieuwsoverzicht week 2-2017 door elkaar gebruikt.
      Martijn.

  2. Martijn schreef:

    Vaag artikel met veel onbenoemde uitlatingen.
    Als de heer Boutaris zich schaamt voor zijn Grieks zijn omdat “hij in het buitenland behandeld wordt als een melaatse” zegt dat veel over zijn perceptie.
    Als burgemeester van een grote Griekse stad en als bekend wijnmaker èn zakenman past strijdvaardigheid en trots op Grieks-zijn. Daarmee steunt hij zijn stad/gemeente en Griekse bevolking.

    Bovendien, welk buitenland en waarom? Ambtshalve of toeristisch?
    Niet huilen en je schamen. Melaats, zwarte pest, doet niet ter zake, is geen sprake van.
    Mijnheer Boutaris, toon met uw 74 jaar dat u trots bent op uw ambt, op uw land, uw burgers en op uw zakelijke verdiensten. En draag dát uit in uw buitenlandse bezoeken.
    Mocht melaatsheid u verweten worden, reageer dan: “Pas op, is zéér besmettelijk”.
    Martijn.

Geef een reactie

