Minder tv-zenders na controversiële licentieveiling

TV_Griekenland Bij de controversiële veiling van tv-licenties is het aantal nationale tv-zenders teruggebracht van acht naar vier. Slechts twee van de huidige zeven Griekse omroepen kunnen doorgaan met uitzenden. De licenties zijn tien jaar geldig.

Skai TV bemachtigde de eerste licentie en mag blijven uitzenden. De andere licenties gingen naar Antenna TV (van reder en Panathinaikos-eigenaar Yiannis Alafouzos) en twee nieuwe spelers op de markt: bouwmagnaat Ioannis Kalogritsas en reder Vangelis Marinakis, die ook eigenaar is van voetbalclub Olympiakos Piraeus.

Mega TV, de eerste particuliere zender van Griekenland die sinds 1989 uitzendt, mocht niet meebieden op de licenties vanwege uitstaande schulden. Ook Alpha TV (een van de drie grootste Griekse tv-zenders) en Star Channel grepen naast een licentie, deze zenders moeten binnen 90 dagen uit de ether zijn.

Minister van Staat Nikos Pappas, die toezicht hield op de veiling, zegt dat Griekenland nu ‘tv-kanalen heeft die het Griekse volk objectief informeren en niet afhankelijk zijn van de banden die de eigenaren hebben met politieke leiders’.

Met de veiling heeft de Griekse overheid 246 miljoen opgehaald. Skai betaalde 43,6 miljoen voor de licentie, Antenna TV (dat een brede multimedia-deal heeft met Vice Media) legde 75,9 miljoen op tafel. De startprijs van de bieding lag op drie miljoen euro.  “We streden hier niet om een licentie, we kwamen om te onderhandelen over losgeld”, zei de vertegenwoordiger van Skai, Costas Kimbouropoulos. De zender noemde de veiling ‘een slechte reality show’.

Volgens premier Tsipras was de veiling van tv-licenties noodzakelijk om corruptie in de mediasector tegen te gaan en te zorgen voor een betere regulering. De regering zegt dat vier kanalen voldoende levensvatbaar zijn op basis van een tv-reclamemarkt van 280 miljoen euro per jaar.

Critici zeggen dat het slechts een truc is om de zittende tv-baronnen, die in het verleden tegen Tsipras’ Syriza-partij waren, te vervangen door anderen die de partij wel steunen. “Deze veiling is een parodie”, beweert Anna-Michele Asimakopoulou, parlementslid van oppositiepartij Nea Dimokratia. “De regering wil informatie controleren en daarnaast een systeem van corruptie creeëren dat ze kan besturen.”

3 reacties op Minder tv-zenders na controversiële licentieveiling

  1. […] Minder tv-zenders na controversiële licentie-veiling […]

  2. […] week werd bij een controversiële veiling van tv-licenties het aantal nationale tv-zenders teruggebracht van acht naar vier. Slechts twee van de huidige zeven […]

  3. […] 246 miljoen die de regering deze week ophaalde met de veiling van tv-licenties zal worden gebruikt voor gratis maaltijden op scholen en kleuterklassen in de armste gemeentes en […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: