Iconische ‘Griekse’ koffiebeker was marketingtruc

Grote kans dat je er een in je handen hebt gehouden als je in de afgelopen vijftig jaar in New York bent geweest. Zelfs als je nog nooit een voet in de Big Apple hebt gezet, heb je ze ongetwijfeld wel eens gezien. Ze figureren namelijk in heel wat films en tv-series die zich in deze stad afspelen: de blauwe kartonnen bekertjes voor een coffee-to-go met een Grieks geïnspireerd design. 

NYCup_300Het koffiebekertje (ook bekend als de Anthora-beker) zag in 1963 het levenslicht bij de Sherri Cup Company in Connecticut en werd speciaal gemaakt om in de smaak te vallen bij de eigenaren van diners, delicatessenwinkels en coffeeshops in New York, die vaak Grieks waren. Door bekers met een Grieks thema op de markt te brengen en in te spelen op de vaderlandsliefde en trots van de Grieken, hoopte Sherri Cup de tegenvallende omzet van het bedrijf weer een boost te geven.

Hommage aan Griekse cultuur

Leslie Buck, een Tsjechische immigrant en Holocaust-overlevende die bij Sherri Cup werkte als sales manager en het daarna schopte tot marketingdirecteur bij het bedrijf,  bedacht de Griekse beker. Hoewel hij geen kunstopleiding had, werkte Buck het ontwerp helemaal zelf  uit. Maar niet voordat hij een diepgravend onderzoek had gedaan naar de Griekse cultuur. Het resultaat was een ontwerp dat een hommage bracht aan Griekenland.

De blauwe en witte kleuren van de beker symboliseren de Griekse vlag. Het middelpunt van het ontwerp is het motto ‘We are happy to serve you’ boven drie dampende koppen koffie, de goudkleurige letters zijn uitgevoerd in een Griekse stijl. Een meanderpatroon siert de randen van het bekertje, waarop ook twee Griekse urnen (amfora) staan afgebeeld. Aan die amfora dankt de koffiebeker ook zijn naam; met zijn Oost-Europese accent zou Leslie Buck het woord hebben uitgesproken als “anthora”.

500 miljoen bekertjes

Het ontwerp van Buck was direct een groot succes. De populariteit van het blauwe koffiebekertje hield tientallen jaren stand. In de jaren negentig verkocht Sherri Cup er honderden miljoenen per jaar. In 1994 werden er 500 miljoen bekers verkocht, maar na de overname van Sherri Cup door de Solo Cup Company ging het al snel  bergafwaarts met de omzet.

Volgens de New York Times was dat mede te wijten aan de komst van Starbucks naar New York in dat zelfde jaar. Daardoor  verdwenen steeds meer traditionele coffeeshops of  de zaken werden vervangen door een filiaal van de hippe koffieketen. In 2005 zag Sherri Cup de verkopen dalen naar 200 miljoen en in 2012 kwam er een einde aan de productie van het beroemde New Yorkse koffiebekertje. Toch verdween de Anthora nooit uit het straatbeeld van New York.

NYcup_MadMen

De Anthora-beker in Mad Men

Iconisch

In heel wat films en tv-series die zich afspelen in New York (bijvoorbeeld Wolf of Wall Street, Men in Black, NYPD Blue, Mad Men en Law & Order) drinken de personages koffie uit het blauwe bekertje dat inmiddels net zo’n icoon is als de gele taxi’s in het straatbeeld van de eeuwig wakkere stad.

De New York Times plaatste de Griekse koffiebeker op de lijst van de 50 voorwerpen die de geschiedenis van New York belichamen. Het Museum of Modern Art begon met de verkoop van een keramische versie van de koffiebeker. In december 2015 blies het bedrijf Dart Container de Anthora nieuw leven in en werd een licentie verleend om portemonnees, manchetknopen en horloges te maken met het beroemde ontwerp.

En Leslie Buck? Die heeft nooit royalty’s  ontvangen voor zijn ontwerp, maar als verkoper profiteerde hij volop van de populariteit van zijn geesteskind. Toen hij in 1992 met pensioen ging maakte Sherri Cup 10.000 speciale bekertjes voor hem met daarop de woorden ‘It was our pleasure to serve you’. Buck overleed in 2010 op 87-jarige leeftijd.

 

2 reacties op Iconische ‘Griekse’ koffiebeker was marketingtruc

  1. […] Grote kans dat je er een in je handen hebt gehouden als je de afgelopen vijftig jaar in New York bent geweest. Zelfs als je nog nooit een voet in de Big Apple hebt gezet, heb je ze ongetwijfeld wel eens gezien. Ze figureren namelijk in heel wat films en tv-series die zich in deze stad afspelen: de blauwe kartonnen bekertjes voor een coffee-to-go met een Grieks geïnspireerd design. Lees verder >> […]

  2. […] Iconische ‘Griekse’ koffiebeker was marketingtruc […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: